Letti Introduzione e Glossario, alcune (tante

) domande; intanto, nel sito di Lehman viene fatta questa proposta di distinzione:
Gamist = Emphasis on System elements.
Dramatist = Emphasis on Situation elements.
Simulationist = Emphasis on Character, Setting, and Color elements.
Commenti? Personalmente mi pare che, nella sua semplicità, possa aiutare a chiarire, anche se per il
Gamist l'enfasi è forse piú sulla competizione, che sugli elementi del Sistema.
Poi, sul Glossario (domande chiarimenti curiosità); intanto inizio a leggermi
The whole model - this is it, chissà che non mi chiarisca qualcosa.
Blood Opera
Play in which character generation focuses on potentially irreconcilable differences among at least some of the characters, and in which scenario generation is designed to put as much pressure on these differences (and therefore on unexpected alliances as possible). Notable for high mortality rates among characters. An example of Situation.
Dickweed character
A character defined and played according to conflicts of interest with the other characters; potentially a primary source of adversity. The presence of a dickweed character does not require or imply inter-player competition.
In a Wicked Age rientra in questi due casi, visti i
Best Interest, che devono essere un attacco ad altri personaggi?
Bob
The Technique of withholding response or otherwise mandating a "rest" in the action of play
Non ho chiaro cosa significhi...
Calvinball
A potentially-dysfunctional Technique of Hard Core Gamist play, characterized by making up the rules of a game as it is played, especially in the immediate context of advantaging oneself and disadvantaging one's opponents. "Tagged you! Tags mean you're out!" "It's Tuesday! Tagging doesn't work on Tuesdays!" Most so-called "rules-lawyering" is actually Calvinballing
A leggerla mi pare un potenzialmente infinito "It's Tuesday! Tagging doesn't work on Tuesdays!" "But it Tuesday 23th, so it works!"; la potenziale disfunzionalità sta in questo?
Character
A fictional person or entity which may perform actions in the imaginary situation
In uno dei commenti dell'Introduzione viene detto che la spada di un personaggio rientra nel Personaggio (maiuscola, elemento dell'Esplorazione), e Lehman concorda:
some imaginary people are furniture (the villagers gawking at the fighters dueling), while some imaginary objects are characters (the swords that are possessing those fighters);
perform actions è inteso quindi come poter influire significativamente nella storia?
Character Components
The System-specific features of a role-playing character. All are present for all characters, even if one or more is not explicitly part of the textual rules
Intanto, vista la minuscola direi che si intende "personaggio" nell'accezione classica (P(N)G); il dubbio è dovuto alla parte
All are present for all characters: in
In a Wicked Age PG e PNG hanno
form diverse, quindi non sono
Character Components? O lo sono perché tutti i PG hanno le stesse, cosí come tutti i PNG? O cosa?
Congruence
Play in which two or more different Creative Agendas may be expressed in such a way that they neither interfere with one another nor are easily distinguished through observation
Il
Big Model come vede un gioco congruente, rispetto a uno coerente? Voglio dire, è piú facile che un gioco coerente faccia divertire, rispetto a uno incoerente; stesso discorso per il congruente?
Currency
The exchange rate within and among Character Components. Currency may or may not be explicit (e.g. "character points"), but it is a universal feature of System, specifically as it relates to Character
Per avere un esempio pratico, lo spendere dadi per avere Tratti in
Cani nella Vigna (intendo in fase di creazione: per avere un Tratto da 1d6 mi tolgo 1d6 dai dadi che posso spendere in Tratti), oppure lo spendere dadi dalla riserva per dare bonus ai Tratti in
The Pool?
Death spiral
The effects of a mechanic which not only has negative effects on a character, but also diminishes the Effectiveness of the ability to resist the re-application of the mechanic
Il fallimento nell'uccidere il Padrone, ne
La Mia Vita col Padrone (se non lo uccido aumenta la Stanchezza, cosa che rende piú difficile ucciderlo), rientra in questo?
Drift
Changing from one Creative Agenda to another, or from the lack of shared Creative Agenda to a specific one, during play, typically through changing the System
Quindi una modifica del sistema fatta prima di giocare non rientra nel
drift?
Gnarliburr
A character which cannot engage in relevant interaction with other characters and lacks identification-value for participants
Ossia un personaggio che non è un Personaggio (inteso come elemento dell'Esplorazione), giusto?
Handling Time
The real time required to process, calculate, and interpret a resolution Technique once its procedures have been applied
Lo tradurrei "Il tempo reale richiesto per processare, calcolare, e interpretare una Tecnica di risoluzione una volta che le sue procedure siano state applicate"; una volta che ho applicato le procedure però ho già processato e calcolato, no?
Hard Core
Gamist play with minimal or even absent Exploration and high levels of inter-player competition
Se non c'è Esplorazione e si va sulla competizione tra giocatori... è ancora un gioco di ruolo? Mi pare una definizione adatta a giochi come gli scacchi...
Metagame (general)
All aspects of play that concern non-Explorative matters or priorities; in terms of the Big Model, the levels of Social Contract and Creative Agenda
Cose come decidere cosa fa il personaggio usando informazioni che ha solo il giocatore classicamente vengono fatte rientrare nel metagioco, però vista questa definizione non ci rientrerebbero, giusto? Esempi di cos'è il metagioco secondo questa definizione?
Metagame mechanics
Techniques which do not require justification using in-game cause, in many cases including Author and Director Stances. In terms of the Big Model, System is being conducted solely in terms of the Social Contract, without Exploration as the medium
Mi sfugge...
Metaplot
This term is used in several different ways. (1) A sequence of large-scale changes in setting and actions of NPCs which stimulate conflicts, especially when planned to occur well in advance of play; (2) a version of #1 generated through publications and expected to be implemented by customers in their games, usually through the agency of the GM; #2 or #3 which override players? degree of choice regarding their characters? role, which is to say, which require significant use of Force, usually by the GM
"#3" dovrebbe essere "#1", o a cosa si riferisce?
One-step-removed
Character Exploration which utilizes an intermediary persona for different characters in episodic, unrelated settings and situations
Anche qui mi sfugge... penso per mancanza di esperienza diretta della cosa. Non fosse per quel
personA direi che intende che in determinati
setting e situazioni la persona a giocare il personaggio non è il suo giocatore, ma non sono poi cosí certo...
Pervy
Game-play in which the Creative Agenda relies on highly-specific Techniques and Ephemera, often applied multiple times per imaginary event during play
Cani nella Vigna viene considerato
pervy o
vanilla?
Positioning
A Character Component. Behavioral, social, and contextual statements about a character. Formerly (and confusingly) called Metagame
Non ho chiaro cosa sia... comprende il metagioco di cui sopra (il considerare cose non note al personaggio per decidere)?
Skewer
A description of a given person?s preferred way to role-play, "piercing" down from Social Contract through all the layers of the Big Model
Sarebbe una sorta di "Agenda Creativa del giocatore" (nel senso che l'Agenda Creativa è qualcosa che esce dal gruppo, lo
Skewer è l'analogo visto rispetto al singolo)?
Stakes
What stands to be lost and/or gained during Gamist play; the term may be applied at either or both Step on Up (participants) or Challenge (characters) levels of play
È una definizione vecchia, o lo
stake di giochi come
Cani nella Vigna e simili è un uso improprio del termine?
Storymap
A technique of scenario preparation in which all participants present situations, locales, problems, and characters, after which most of the participants choose characters to play individually
Il
pitch di
Avventure in Prima Serata e (qui sono meno certo, perché è qualcosa di molto vago) gli Oracoli, con conseguente creazione dei personaggi, di
In a Wicked Age?
Transparency
Rules design that does not call attention to the rules in operation. A controversial term; I suggest that it is subsumed within Coherence without reference to any degree of rules? detail or their quantitative vs. qualitative features [...]
Veil, the
Techniques for describing events without providing specific imagery or details
Mi sfuggono...