Antonio, l'atto può essere quello che vuole il giocatore, visto anche che le possibili minacce per la famiglia sono tante, e su tutte i fronti.
La storia del Libano è strapiena di questi atti. E la scelta sul considerarli giusti o sbagliati non è irrilevante.
Il regolamento è attentissimo a lasciare la scelta totalmente nelle mani del giocatore. Non suggerisce, non implica, dive solo "di agli altri cosa fa, concretamente, che porta all'eliminazione della minaccia"
Però, nella storia della guerra descritta dal libano, ci sono episodi come quello di un attentatore suicida che ha guidato un camion con 6 tonnellate di sostanze esplosive contro le caserme del Marines a Beirut, radendo completamente al suolo l'edificio, uccidendo oltre 200 persone, e costringendo alla ritirata l'esercito degli Stati Uniti (che si ritirerà dal Libano entro pochi mesi per non farvi mai più ritorno).
E' solo un esempio preso dalla Storia, ma spero faccia capire di cosa vuol dire in questo gioco, Emettere un Giudizio...
Ron ha già trattato temi esplosivi con Spione, ma qui davvero ha creato qualcosa di sconvolgente.
E già ha creato onde prima di essere pubblicato. se vai a vedere chi ha giocato Shahida in playtest con Ron a due Internoscon consecutive, vedi i nomi di autori di diversi giochi recenti che trattano temi "forti".
L'aver giocato Shahida credo che sia uno dei fattori più rilevanti che stanno differenziando gli autori italiani, che abbracciano questi temi, da quelli americani che invece da tempo se ne stanno in generale allontanando per "ritornare al dungeon".
Altre info nel forum di ron, qui
http://indie-rpgs.com/adept/index.php?topic=49.0Da cui cito:
"Shahida means witness, in Arabic; it's an exact translation to the English sense of this word associated with testament, testimony and sometimes martyrdom. Specifically: "to bear witness" as a verb; "a female witness/observer" as a noun; modified one way, "martyr," and modified another, "epitaph." I'm using it as the core concept for a book which is a companion to Spione, organized similarly and like it, containing an original game as the final chapter.
It's set during the civil war in Lebanon from the middle 1970s through about 1990, a series of events which I think are as defining for our modern world as the events in Berlin just after WWII were for the Cold War period. Some example concepts include the role of the human body as a weapon at the same level of political and military effectiveness as the highest tech,* the recasting of democracy away from U.S. client status, and if not the first appearance of political Islam by a long shot, certainly its most original and independent version.
I'm basing the whole endeavor on Lebanese and related fiction and non-fiction from the war period, just as Spione is framed and conceived through the lens of a special kind of spy fiction and non-fiction. Lebanese literature is fascinating, shattered and re-defined by the war just like the country was, especially Beirut - it's surreal, rules-breaking, sexy, violent, and guts-exposing, all in colloquial and uncompromisingly street/slang Arabic, which until that time never saw print. The concept of the witness is absolutely central, because so much of the literature is unplanned: diaries which get published, poems which were not intended to be published, non-political writing which becomes political, and stuff like that.
[...]
For further context, here's the table of contents for the whole book.
Chapter 1: The Witness -
introducing the concept and the relevant fictional and semi-fictional literatureProfile 1: The Vocabulary of the Twentieth Century -
about the AK-47 and human bombs Chapter 2: The Center of the World -
why the Levant is such a big deal, and deconstructing the phrase "the fall of Rome"Profile 2: Oil and Water -
an ecological look at money, (bad) diplomacy, and warProfile 3: Mukhabarat -
middle eastern spying; the one I'm using here for the exampleChapter 3: Notre Dame du Liban -
how the confessions of Lebanon fit into the grand scheme of the Abrahamic religionsProfile 4: Ahl al-Khitâb -
"People of the Book," a look at the texts for the Abrahamic religionsProfile 5: God Will Know His Own -
fundamentalism and orthodoxy, for Judaism, Christianity, and IslamChapter 4: Beirut, Ooh La La! -
my love letter to the city, but including the edgy content about what the war did to itProfile 6: One Country -
Palestine/Israel - concisely (yeah, right)Profile 7: The Hisb -
all about Hezbollah - dittoChapter 5: Al-Hawadess -
a walk through the phases of the civil war, with diagramsProfile 8: Easy and the Bulldozer -
side-by-side discussions of Yasser Arafat and Ariel Sharon, culminating in the Sabra-Chatila massacres in 1982Profile 9: Send in the Marines -
U.S. intervention in Lebanon, culminating in the destruction of the Marines barracks in 1983Chapter 6: Story Now -
the rules of the game"
----------------------
Anche il materiale storico presente nei primi capitoli è interessante. Lo sapevi che in realtà L'Impero Romano è caduto solo nel 1918? No, non sto parlando di tesi cospirazioniste tipo Dan Brown o Philip Dick, si parla semplicemente di Imperi non nella accezione "l'imperatore biondo che conquista il mondo con la spada", ma nel senso di meccaniche economiche, controllo delle vie di comunicazione, e di come la storia insegnata in Europa sia terribilmente provinciale, per nascondere il fatto che fino al 1492 eravamo in pratica il terzo mondo, con briganti e banditi autoctoni, veri e propri signori della guerra tribali, che ostacolavano i tentativi di imperi più "moderni" di portarci la "civiltà"... :-)