Gente Che Gioca > Sotto il cofano

Conch Shell Game?

<< < (2/6) > >>

Niccolò:
in questa rece di octane potresti capirci qualcosina

http://www.indie-rpgs.com/reviews/25/

rilevante:

--- Citazione ---
You see? Where's the protagonism without the adversity? No matter what the GM tells me or vice versa, when I get to narrate, I have to state the circumstances of the character's attempted action as well as the effects, in the same narration. Where's the adversity when anyone can and will narrate the hero's success? Granted, the GM could've stated a negative outcome for my character, but so could I - and both of us are constrained to have the same long-term priorities for his or her failures and successes.

As play continues, in-game events provide nothing more to latch onto besides the Color of encounter after encounter. The system solely provides a round-robin mechanism for each person to contribute "stuff happens," which I shall now dub the Conch. (The "Conch" refers to the object in The Lord of the Flies whose holder had the floor in Parliamentary terms; a very useful term which I propose to adopt as Forge jargon regarding narration.) Significantly, the Fortune mechanics do not interact among player to player, as they do in Universalis or Pantheon, to pick very different games in other variables which nonetheless also feature trading-offs narration. Similarly, octaNe is not at all like Donjon in this regard, in which GM-narration is supposed to disadvantage the player and player-narration provides advantage.

--- Citazione ---

è un inizio...
--- Termina citazione ---

--- Termina citazione ---

Matteo Suppo:
Non è come in the pool allora?

Nicola Pastino:
thx, leggiam leggiam!

Niccolò:
siccome the pool non è spigato benissimo e per certe cose richiede accordo, è possibile che ci si ritrovi a giocarlo come tale, ma non è la modalità di gioco prevista dall'autore.

Bruno Capriati:

--- Citazione ---[cite]Autore: triex[/cite]Non è come in the pool allora?
--- Termina citazione ---


No, fortunatamente no.

Quando tiri i dadi in The Pool e ottieni un 1 hai vinto il conflitto.
A quel punto devi scegliere se narrare l'esito in prima persona o aumentare la tua pool di un dado e lasciar narrare il master.
Ma il conflitto è stato vinto. Quindi la narrazione DEVE essere in linea con questa vittoria.
Al contrario, se perdi il conflitto, il master DEVE narrare come il conflitto viene perso.

Ho visto alcuni giocatori rompere questa relazione e usare i dadi solo per stabilire chi dovesse narrare gli esiti del lancio (lasciando la vittoria/sconfitta del conflitto alla volontà del giocatore di turno...).
In alcune varianti questa tecnica è addirittura consigliata (vedi per esempio The Puddle)
Che dire? Semplice. Questa tecnica è del tutto fallimentare. In questo modo i dadi diventano uno strumento per contendersi la parola al tavolo, trasformando il gioco in un noiosissimo conch shell game. Assolutamente da evitare.

Navigazione

[0] Indice dei post

[#] Pagina successiva

[*] Pagina precedente

Vai alla versione completa