Autore Topic: [INC '10]universalis tastando il terreno  (Letto 2364 volte)

Francesco Berni

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[INC '10]universalis tastando il terreno
« il: 2010-01-25 23:51:27 »
allora ero interessato a provare universalis, ma prima sondo un pò il terrendo.
ecco qui dal sito degli autori una piccola descrizione:
Universalis is:

The game where every player is the Game Master

The game where players can create
and populate the world as they desire as they play

The game where everything that happens,
happens because a player wanted it to happen

The game where suspense comes
from the actions of other players, not from a random roll.

The game whose plot evolves as you play
with no random tables, rail-roading, or scenario books

The game which requires absolutely
no set up or preparation time

The game where it doesn’t matter
if all of the players show up on time or at all

Begin play with only sheets of blank paper, pencils, ten-sided dice,
tokens,  and plenty of imagination.

Lots of interesting statements above.  The experienced RPG player may well wonder how all of it can be true.  Well, it has to do with the fact that Universalis is quite different from any game that has come before.  It's mechanics have been arranged in a unique fashion that allows all the power that the above bullets imply.

What does play look like?  Play is shaped by a set of rules that determines who is in control of each element of the game (from characters to environment to the plot itself) at any given time.  The rules also determine how this control changes during the game from scene to scene and even within scenes.  Play passes from player to player as each takes control of the action and drives the story forward.  This is much less chaotic than it might sound as the rules provide a framework to ensure that everything remains orderly (more or less; sometimes chaos is a good thing) and that play proceeds towards creating a story.

For that is what Universalis is all about, real time, on-the-spot creation of a story.

The more you play Universalis, the more it becomes the game you need it to be.  This is one of the game's strongest features.  Many games don't grow with you as you play them.  You'll discover things that you don't like, or can't do, and eventually the task of modifying the game with house rules becomes too much trouble.  Universalis, over time, actually becomes more the game you want it to be to fit your style of play.

Interestingly, the hardest thing for a lot of players to get is the fact that they really do have control. The hardest thing for players who are usually GMs to get is the fact that they really do have to share that control.

Try it. In no time you'll see what we're talking about.

link:sito ufficiale
Essays
ed una bella serie di AP

ci spendo due parole anche io:
universalis credo sia uno dei primi masterfull completi, in cui tutti sono il master e nessuno è spettatore, è stato uno di quei giochi che hanno detto: no il sistema 0 non funziona e non ha fatto altro che bilanciare e regolare lo strapotere del sistema zero tramite un economia di token.
in questo gioco ci sono le regole per fare le regole e regole per modificare il contratto sociale esplicitamente e al volo.
E' un gioco che mi ha affascinato molto e nel caso sarei anche pronto a continuare la partita di notte(per non occupare altri slot, ciò implica che non sia la notte si sexy deadly)


interessati?
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Niccolò

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[INC '10]universalis tastando il terreno
« Risposta #1 il: 2010-01-26 01:21:23 »
devo dire di si.

[INC '10]universalis tastando il terreno
« Risposta #2 il: 2010-01-26 12:38:11 »
Sarei interessato, ma spero di poterlo provare qui a Reggio con più calma un'altra volta... Comunque se ti serve un giocatore in più E in quello slot non c'è altro che mi interessi, potrei partecipare ;)
Rinominato "Ermenegildo" vox populi, in seguito al censimento dei Paoli.

Mattia Bulgarelli

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[INC '10]universalis tastando il terreno
« Risposta #3 il: 2010-01-29 14:39:01 »
Abbastanza interessato. ^__^
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Francesco Berni

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[INC '10]universalis tastando il terreno
« Risposta #4 il: 2010-01-30 11:02:21 »
bene bene siamo in 3 con paolo se c'è un buco, siamo un pò pochi per universalis, mi servirebbe almeno un altro(o paolo che conferma)
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Francesco Berni

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[INC '10]universalis tastando il terreno
« Risposta #5 il: 2010-02-19 09:40:44 »
in probabilità sarà pomeriggio questo sloat, tra poco lo ufficializzo
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Mattia Bulgarelli

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[INC '10]universalis tastando il terreno
« Risposta #6 il: 2010-02-19 11:16:08 »
Sabato pomeriggio FTW! (domenica pomeriggio volevo organizzare "AiPS per la Mamma di Meme + altri 2 meglio se novellini")
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